Ward Kennes bij Miko

20 september 2017

Slurpen maar bij Miko

Bij het binnen komen kreeg Ward Kennes meteen een kopje koffie, is een evidentie als je bij Miko komt binnen wandelen. Meer dan dat, het is PURO, een (h)eerlijke koffie waarmee het bedrijf een echte trendsetter is geworden.

Geschiedenis

Als introductie vertelde Frans Van Tilborg over de rijke geschiedenis van Miko dat begon als een kruidenierswinkel in 1801 waar Leonardus Michielsen zich snel focuste op koffie.  Miko is intussen actief in zowat heel de wereld met de laatste expansies in Scandinavië, dé koffiedrinkers bij uitstek blijkbaar. Zij zitten niet in retail maar in het out of home gebeuren met de nadruk op bedrijfsleven en meer en meer in healthcare.  Vandaag de dag groeien ze nog steeds gestaag in medewerkers en omzet. In 1974 startte men met Miko Pac waar ze zelf plastiek spuitgieten, extruderen  of thermovormen met toen het toenmalige IJsboerke als grootste klant. Intussen levert Miko Pac aan de grote voedselproducenten ter aarde. 

MVO avant la lettre

Begin jaren 2000 is men gaan kijken naar duurzaamheid en heeft men de Puro lijn opgestart. Dat was een schot in de roos want het Westen was best gevoelig voor het verhaal erachter. Koffietelers verdienen een eerlijke prijs en mogen niet de dupe zijn van speculaties. Ward Kennes kon dat beamen want ook zijn gemeente Kasterlee is fairtrade gemeente.  Later vertelde Stijn ook over de projecten die ze steunen via World Land Trust want 2% van de opbrengst van Puro gaat effectief naar de natuur. In het eerste reservaat werden er nieuwe soorten ontdekt: een kikker en orchidee. De bioloog gaf hen de respectievelijke benaming Pristimantis puruscafeum en Teagueia puroana . Ook sociale projecten worden gesteund.

Cupping

Toen was het moment aangebroken voor de rondleiding in de branderij en het proeven, of beter gezegd cupping. Sylvia schonk ons in de schaaltjes (cups) verschillende soorten koffie volgens het juiste procédé. Stijn Michielsen, 8ste generatie, deed voor hoe je met veel geslurp koffie proeft en eventueel terug uitspuugt. Dus ja veel gelijkenissen met wijnproeverij. Ward kon de verschillende smaken best appreciëren en men sloot af met een gloednieuwe eerlijke espressokoffie, de Origen. 

Waar is er nog ruimte?

Beide bedrijven blijven groeien en voor wie Turnhout kent, weet dat het bedrijf vlak naast de ring zit en er nog maar weinig ruimte is voor expansie. Ward vond het erg interessant hoe het bedrijf hiermee omgaat. Verschillende scenario’s werden bekeken, het éne al wat ingrijpender dan het andere maar steeds met veel aandacht en zorg voor het duurzame karakter ervan.

Miko-pac

Tijdens de lunch vernam Ward waar de uitdagingen op HR vlak liggen en hoe de financiële structuur er uitziet. Daarna trok Ward met Kristof Michielsen naar de werkvloer van Miko Pac waar alle soorten en maten van plastiek bakjes uit de machines kwamen gerold, bijna allemaal voor de voedingsindustrie en dus met veel aandacht voor kwaliteit en hygiëne. Verder kreeg Ward nog inzicht in de salesorganisatie.

Geslaagd

Ward keek, met een kop koffie in de hand, tevreden terug op de goedgevulde dag. Hij begreep dat het niet de makkelijkste weg is om steeds duurzame beslissingen te nemen maar het zit nu eenmaal gebrand in het DNA van Miko. 

Ward Kennes bij Miko

14 september 2017